نوجوان امروز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندها


به گزارش علمی ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، دکتر علی اکبر صابر با هشدار نسبت به این که «انحراف چشم می‌تواند منجر به تنبلی چشم شود»، تأکید کرد: به همین دلیل تشخیص بموقع و درست این بیماری اهمیت زیادی دارد، چراکه وقتی چشم تنبل شد، کاهش دیدی ایجاد می‌کند که در بزرگسالی دیگر قابل درمان نیست.

ویی در خصوص استرابیسم گفت: وقتی دو چشم به یک نقطه یا یک علامت نگاه کنند و در یک راستا نباشند و جهت یک چشم نقطه دیگری باشد را انحراف چشم می‌گوییم که خطرات زیادی برای کودکان به همراه دارد.

وی با بیان اینکه انحراف چشم بیماری خیلی ساده‌ و قابل درمانی است اظهار داشت :انجراف چشم در صورت بی‌توجهی منجر به تنبلی چشم می شود و با کاهش دید و از دست دادن بینایی مواجه می‌شویم که دیگر کاری نمی‌توان کرد و قابل درمان نیست، از این رو تشخیص بموقع انحراف چشم خیلی حایزاهمیت است.

صابرمقدم اظهار داشت :هرچه انحراف چشم را در سن پایین‌تر تشخیص دهیم، امکان پیشگیری از تنبلی چشم و درمان تنبلی هم بیشتر می‌شود، پس ابتدا باید در تشخیص انحراف چشم دقت و پیگیری لازم را داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطر نشان کرد :انحراف چشم می‌تواند منجر به کج گرفتن سر نیز شود و بسیاری خانواده‌ها شاهد این موضوع هستند که فرزندشان حتی در بزرگسالی سرش را به یک طرف کج می‌گیرد که از علایم انحراف چشم است و فرد با کج گرفتن سر بطور مزمن قصد جبران عارضه را دارد.

به گفته وی اگر چشم کودک درست معاینه شود، می‌توان علت انحراف چشم را تشخیص داد .

وی درباره زیبایی و تأثیری که انحراف چشم روی ارتباطات فرد حتی در سنین کودکی دارد، گفت : ایزوله، منزوی و افسرده شدن کودک، از مسائل مهم پیش روی در موضوع انحراف چشم است که ما را وادار می‌کند در سنین پایین به این نکته توجه ویژه داشته باشیم، چراکه تماس چشم با چشم در روابط اجتماعی اهمیت زیادی دارد.

وی درباره شیوع انحراف چشم خاطرنشان کرد: این موضوع در جوامع مختلف اندازه‌گیری نشده اما بطورکلی حدود ۲ تا ۳ درصد است و طبق مطالعات انجام‌شده، در جامعه ما نیز آمار خیلی تفاوتی نکرده و بین ۳ تا ۵درصد است.

وی ادامه داد:هر چه سن غربالگری بالاتر رود، آمار تنبلی چشم در سنین بزرگسالی افزایش می‌یابد.

صابر مقدم با تأکید بر غربالگری در سنین پایین و تشخیص زودرس انحراف چشم گفت: به این ترتیب موارد بیشتری را کشف و آنهایی که در معرض تنبلی چشم هستند را شناسایی می‌کنیم و آمار کاهش می‌یابد، اما هر چه سن غربالگری بالاتر رود، شاهد آمار بالای تنبلی چشم در سنین بزرگسالی خواهیم بود.

رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به این که «در کشورهای پیشرفته غربالگری‌ها در سن دو سال انجام می‌شودگفت : غربالگری در کشور ما از آنجاکه در چارت دید تأکید می‌کنند، بین سنین ۳ تا ۶سال است که متأسفانه در این سنین، اگر موارد شدید ابتلا باشد، زمان درمان را از دست می‌دهیم و به همین دلیل بهترین غربالگری در دوره نوزادی است.

وی زمان بستن چشم کودک مبتلا به تنبلی را بین ۲ تا ۴ساعت بسته به شدت تنبلی عنوان کرد و گفت: نباید در مدرسه یا مهدکودک، چشم کودک را بست، چراکه همه روابط و زندگی او را مختل و مقاومت ایجاد می‌کند و از این رو اصرار داریم که در خانه، تماشای برنامه‌های کودک و یا بازی با یارانه را مشروط به بستن چشم کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۰۵
علی امیدوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی