نوجوان امروز

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندها

غربیل (غربال) بافی

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۱۶ ب.ظ



غربال بافی, صنایع دستی, زنان چادرنشین


زنان چادرنشینی که از خویشاوندان کولیها هستند متخصص غربالبافی هستند و حال آنکه مردان آنان از جمله آهنگران و سفیدگران سرگردان و خانه به دوشند . ساخت غربالهای معمولی بدینگونه است که زنهای کولی پوست گوسفند و بز را در هوای آزاد به زمین میخ کرده و می گذارند خشک شود وقتی خشک شد پیه روی آن می مالند که نرم شود .

 

سپس با چاقوی تیزی ( تیغ ) دور پوست گشته و نوارهای باریکی که به آن روده می گویند بریده و میان دستهای خود آن را نورد می کنند و به شکل روده درمی آورند .

 

 فقط غربالهای خیلی خوب از رودهٔ اصل ساخته می شود . دراین ضمن شوهران آنها کوم ( طوق‌ ) های چوبی درست می کنند که دور لبهٔ آن سوراخ است زنان کولی یک روده را بین دو لبهٔ کوم کشیده و یک میلهٔ آهنی روی آن می گذارند و سر روده را یک در میان به آن می بندند ، بدین ترتیب یک گورت درست می کنند .

 

این گورت با قلابی به یک میلهٔ چوبی به نام سیخ بشک بسته شده ، و وقتی این سیخ را برگردانند میلهٔ گورت را بلند می کند و ردیف بافندگی ( که در مورد پارچه بافی هم به آن اشاره شد ) درست می کند . نوارهای پود آن دور سیخ دست پیچیده شده و در اولین ردیف انداخته می شود . نوار را با سیخ به جای خود حرکت می دهند .

 

در پود بعدی سیخ بشک که میلهٔ گورت را نگاهداشته به جلو می آید و میلهٔ گورت آزاد می گردد ، سیخ جلو فشار داده شده و در روی لبهٔ کوم گذاشته می شود و بدین نحو سیخ دیگر درست می شود .

 

ضمن بافتن غربیل تاروپود را با کهنهٔ خیسی نم میزنند . وقتی آوین پود گذاشته شد ، گره های میلهٔ گورت بریده می شود و نوارهای چرمی خشک شده و خیلی سفت می شود .
این غربالها با شبکه های درشت و یا ریز بافته می شوند ؛ بیختن غله و حبوبات و گچ بیزی و یاشن بیزی و بسیاری از کارهای دیگر در خانه با همین غربالها انجام می گیرد .

 

زنان کولی غربالهای سیمی هم درست می کنند که بیشتر برای آرد بیختن است و آنها را الک می نامند . مردان کولی سیم نرم فولادی را می کشند و سیم مورد لزوم برای الک بدست می آید . کولیهایی که از شهرها و روستاها می گذرند این غربالها و الک ها را می فروشند .***



منبع:tebyan-zn.ir


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۲
علی امیدوار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی